Ruispalojen voimalla
Leipomoyritys Vaasanin rakastettu brändi Ruispalat oli yhteistyökumppani Discoveryn Atlantin yli -suosikkisarjassa syksyllä 2019.
Yhteistyön tavoitteena oli syventää kuluttajan suhdetta tuttuun brändiin. Tähän pyrittiin muistuttamalla tuotteen kotimaisuudesta, monikäyttöisyydestä ja luomalla positiivisia mielikuvia tuotteen käytöstä. Ruispalat on yleinen tuliainen ulkomailla asuville suomalaisille ja turvallinen matkaeväs myös koti-ikävän kourissa kamppaileville Atlantin yli -ohjelman seikkailijoille.
Atlantin yli -ohjelma oli äärimmäisen suosittu jo ensimmäisellä tuotantokaudella ja sen teemat koettiin sopiviksi Ruispaloille suunniteltuun brändikampanjaan. Lisäksi laivan kokkina toiminut ja Vaasanin kanssa aiemminkin yhteistyötä tehnyt kokki Kari ”Kape” Aihinen oli luonteva side brändin ja ohjelman välille.
Mitä tehtiin
Kampanjan ydinviesti ”Atlantin parhaat palat nautitaan hyvässä seurassa” toistui niin ohjelman yhteyteen sijoitelluissa yhteistyötunnisteissa, jossa kuvattiin Atlantin aalloilla seilaavaa purjevenettä, kuin itse ohjelmassa, jossa sarjan tähdet nautiskelivat Ruispaloja yhteisen seikkailun lomassa. Lisäksi Discoveryn Facebookissa järjestetyssä kilpailussa kysyttiin mieluisinta seuraa matkalle Atlantin yli.
Onnistumiset
Kampanjan vastaanotto oli erittäin positiivinen ja sen viesti meni vahvasti perille. Mainonta koettiin erottuvaksi, kiinnostavaksi ja selkeäksi, ja se korosti Ruispalojen laatua ja monikäyttöisyyttä. Lisäksi kampanja loi katsojalle vahvoja mielleyhtymiä yhdessäoloon matkoihin ja kesään.
Positiiviset tulokset korostuivat kautta linjan ohjelmaa seuranneiden keskuudessa ja Vaasan Ruispalojen ja Atlantin yli –ohjelman koettiin sopivan todella hyvin yhteistyökumppaneiksi. Kampanja myös aktivoi ohjelmaa seuranneet ostoksille tai tiedonhakuun noin 50 % koko vastaajakuntaa tehokkaammin.
”Atlantin yli yhteistyö oli meille todella luonteva, sillä moni suomalainen kaipaa ulkomailla ollessa ruisleipää ja se on niitä ensimmäisiä asioita mitä ostetaan kun päästään kotiin. Moni jopa hamstraa sitä matkoille mukaan tai vie tuliaisena ulkomailla asuville, joten ohjelmassa esiintyneisiin tilanteisiin oli helppo samaistua. Meille on todella tärkeää, että leipä istuu luontevasti ohjelmayhteistyöhön, sillä silloin ohjelmayhteistyö toimii hyvin ja jää mieleen. Yhteistyöstä saimme myös paljon hyvää palautetta joka puhuu puolestaan.” toteaa Vaasanin Consumer Communications Manager Katja Willberg.