Cool-X -kylmägeeli
Frescon oli yhteistyökumppanina TV5:n syksyn hittisarjassa Atlantin yli. Sarja tavoitti kauden aikana yli 1,7 miljoonaa suomalaista ja nousi syksyn 2017 puheenaiheeksi.
Fresconin ensisijaisena tavoitteena oli lanseerata Cool-X -tuoteperheen uusi ulkoasu ja samalla lisätä tuotetunnettuutta sekä vaikuttaa brändimielikuvaan. Pitkällä aikavälillä odotetaan myös myynnin kokonaiskasvua.
Atlantin yli -formaatti nousi esiin syksyn ohjelmatarjonnasta kiinnostavan ja brändiin sopivan ohjelmaidean takia, ja laivan kipparina toiminut Hjallis Harkimo oli vakuuttanut mainostajan aikaisemmissa tv-esiintymisissään.
Mitä tehtiin – näkyvyys ja markkinointitoimenpiteet
Näkyvyys TV5:lla koostui Atlantin yli -ohjelmaan sijoitelluista yhteistyötunnisteista sekä tuotesijoittelusta ohjelmassa. Lisäksi TV5:n Facebook-sivuilla toteutettiin kilpailu, jonka palkintona jaettiin Cool-X -tuotteita.
Tunnistetuotanto toteutettiin Discovery Finlandin yhteistyökumppanin Panic Marketingin kanssa. Tunnisteissa esiteltiin Cool-X -kylmägeeli ja kipuvoide kuvattuna laivan kannella merellisessä, ohjelmaan sopivassa ympäristössä.
Fresconin omassa markkinoinnissa yhteistyö näkyi monipuolisesti. Myymälämainonnassa käytettiin sarjan kuvitusta. Facebookissa markkinointi tehtiin synkronoidusti jaksojen esitysten kanssa ja yhdistettiin postaukset ohjelman sisältöön. Lisäksi purjehtijoiden henkilökohtaisia kokemuksia nostettiin postauksiin. Helsingin Sanomissa olleessa mainoksessa tuotteet esiteltiin tähtimiehistön tuella.
Tulokset – kysynnän kasvua ja näkyvyyttä
Yhteistyön tulokset näkyivät Cool-X -tuotteiden kysynnässä: Se kasvoi nykyisillä jälleenmyyjillä, ja lisäksi saatiin avattua muutamia uusia myyntikanavia. Yhteistyökumppaneiden palaute oli positiivista ja yritys sai myös suoria yhteydenottoja kuluttajilta. Fresconin odotukset yhteistyöltä ylittyivät ja mainonta täytti asetetut tavoitteet.
Yhteistyökumppaneiden markkinointitoimenpiteet lisäsivät Altantin yli -sarjan näkyvyyttä ja osaltaan siivittivät sarjan menestystä. Atlantin yli on TV5:n kaikkien aikojen menestynein ohjelma, joka toi kanavalle positiivisen palautteen vyöryn.
”Atlantin yli –yhteistyö vastasi ennakko-odotuksiamme. Tavoitteenamme oli lanseerata Cool-X -tuoteperheen uusi ulkoasu näyttävästi, rakentaa tunnettuutta brändille ja vahvistaa sen luomia mielikuvia. Odotamme myynnin kokonaiskasvua pitkällä aikajänteellä, mutta yhteistyön vaikutukset näkyivät heti lisääntyneenä kysyntänä niin nykyisten jälleenmyyjien kuin uusien kontaktien taholta.
Uskoimme ohjelman vetovoimaan ja sitä kautta brändimme saavuttavan asetetut tavoitteet ja näin myös tapahtui. Cool-X uuden ulkoasun tunnetuksi tekeminen onnistui täydellisesti myös hinta-laatusuhteessa. Yhteistyö täytti odotuksemme ja uskomme, että yhteistyö Discovery Finlandin kanssa jatkuu myös tulevaisuudessa”, toteaa Fresconin toimitusjohtaja Harri Vaismaa.