Oomi TV5:n leijonalätkän pääyhteistyökumppanina
Sähköyhtiö Oomi tunnetaan sähäkästä ja erottuvasta markkinoinnistaan. Mikäpä sopivampi kumppanisisältö brändille kuin suomalaisten rakastama jääkiekko!
Oomi sponsoroi TV5:n jääkiekkolähetyksiä loppukeväästä 2025 tavoitteenaan saada nostetta brändille ja tavoittaa nuoria kohderyhmiä. Yhteistyö kattoi huippusuosioon yltäneen naisten MM-jääkiekon, alle 18-vuotiaiden MM-kisat sekä kevään viimeiset maajoukkueottelut mukaan lukien Tshekissä pelatun Euro Hockey Tourin.
Oomin kampanjaan kuului korkean huomioarvon sponsoritunnisteiden lisäksi studioyhteistyö, sisältäen brändätyn studionäkyvyyden. Kokonaisuuteen tarjosi tärkeän osan myös 10teamin kautta toteutettu vaikuttajayhteistyö, jossa somevaikuttajat tuottivat Oomille yhteistyöhön sopivaa materiaalia leijonahengessä.
Tulokset: kiinnostus kasvuun ja vahvistusta brändimielikuvaan
Kampanja oli tutkimustulosten valossa menestyksekäs. Kampanjan muisti nähneensä 50 % 18-64 -vuotiaista suomalaisista, ja huomaaminen korostui jääkiekkolähetyksiä katsoneissa nousten peräti 62 %. Myös nuoret ikäryhmässä 18-34 huomasivat kampanjan keskimääräistä paremmin.
Nuorten tavoittamiseen panostanut vaikuttajayhteistyö oli 10teamin tulosten valossa erittäin onnistunut. Myös kyselytutkimuksessa sosiaalisen median kanavat korostuivat nuorissa, television ohella, kun kysyttiin yleisesti missä medioissa Oomin mainontaa oli huomattu.
Oomin mainonta koettiin hauskaksi, moderniksi ja huomiota herättäväksi ja kampanjasta pidettiin, erityisesti nuoremmissa kohderyhmissä. Huumori toimii usein hyvin mieleenpainuvana ja positiivista huomiota herättävänä elementtinä mainonnassa, mikä kävi ilmi myös näistä tuloksista.
Kampanjan huomanneet yhdistivät Oomin brändiominaisuudet brändiin selvästi useammin kuin vastaajat keskimäärin. Esimerkiksi väite 'tekee kiinnostavaa mainontaa' sai yli kolminkertaisen tuen kampanjan huomanneissa verrattuna vastaajiin, jotka eivät olleet huomanneet kampanjaa.
Kampanja lisäsi eniten kiinnostusta jääkiekkolähetyksiä katsoneissa ja nuorissa, ja kampanjan lisäämä kiinnostus oli yli kaksi kertaa korkeampi kampanjan huomanneissa kuin niissä, jotka eivät huomanneet mainontaa.
“Keväällä 2025 toteutettu yhteistyö Leijona Studiossa oli onnistunut: B2C-kohderyhmän lisäksi erityisesti B2B-brändimme tunnettuuden ja mielikuvien vahvistamisessa.
Sponsoritunnisteet, brändätty studionäkyvyys ja vaikuttajayhteistyö loivat kokonaisuuden, joka erottui positiivisesti jääkiekkolähetysten yhteydessä tuoden brändimme katsojien mieliin. Kampanja lisäsi kiinnostusta Oomia kohtaan ja vahvisti mielikuvaa meistä ajankohtaisena ja kiinnostavana brändinä.” Isko Lappalainen, Head of Brand, Oomi
Lähteet: Bilendi, *Tv- ja videomainonnan kuluttajatutkimus OMG/WBD 2025