Myynninmallinnus vähittäiskaupan brändille

Vähittäiskaupan mainostajalle toteutettiin syksyllä 2019 mittaus, jossa analysoitiin mediaan tehtyjen investointien tuottoa (ROI) vuosina 2017-2019. Mittauksessa tarkasteltiin lyhyen aikavälin tuottoa ja otettiin huomioon mediainvestointien, tarjousten, jakelukanavan muutosten, pyhien, sään ja kilpailijoiden toimien vaikutukset.

Media - suurin myynnin ajuri

Tarkastellulla aikavälillä brändin arvo määritti 73 % -osuuden myymälämyynneistä ja tehdyt mediainvestoinnit selittivät 24% muiden tekijöiden vaikutusten jäädessä  yhteensä kolmeen prosenttiin. Mediainvestointien tuomasta myynnistä tv-mainonta oli toiseksi suurin ajuri heti suoramainonnan jälkeen. Tv:n spottimainonta toi 18 % ja sponsorointi yhden prosentin aikavälin myynneistä.

Tv tuottaa korkean ROI:n

Kun tarkasteluun otetaan mukaan käytetyt investoinnit, huomataan, että erityisesti Discoveryn kanavilla mainostaminen on todella kustannustehokasta. ROI on 12,5 mikä tarkoittaa, että sijoitettu euro saadaan takaisin 12,5 kertaisena. Tv-mainonnan ROI ylipäätään on todella hyvällä tasolla tuottaen investoinnin takaisin 9,6 kertaisena.

 

Huomioitavaa on myös, että tv-kampanjoiden teho jatkuu vielä kampanjan jälkeen: kampanjaa seuraavalle viikolle siirtyy 30 % vaikutuksista. Lisäksi ylipanostamisen vaaraa ei ole vaan suuretkin panostukset kannattavat: suurella panostuksella saa suuren myynnin.

Olympialaisten sponsoroinnilla huipputuloksiin

Tarkastelujaksolle osui myös Pyeonchangin talviolympialaiset, joissa mainostajalla oli ohjelmasponsorina. Tällä ajanjaksolla saavutettiin huipputulokset: investoinnin tuotto oli peräti 14 kertainen! Olympiasponsorointi on myös käytännön esimerkki siitä kuinka suuret panostukset myös tuottavat merkittävästi enemmän.

 

 

 

Yritys

Warner Bros. Discovery (NASDAQ: WBD) on globaali media- ja viihdeyhtiö, jonka kanaviin Suomessa kuuluvat vapaasti katsottavat tv-kanavat TV5, Kutonen, Frii ja TLC, suoratoistopalvelu Max sekä maksullisina jakelussa olevat urheilukanavat Eurosport 1 ja Eurosport 2, uutiskanava CNN, lastenkanavat Cartoon Network ja Cartoonito sekä Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Travel Channel ja Food Network.

 

Yhteystiedot

Warner Bros. Discovery
Mechelininkatu 1a, 00180 Helsinki
Meclu Business Baana, 2 krs.
 
Vaihde: +358 20 787 0850
Y-tunnus: 1776464-8