Myynninmallinnus vähittäiskaupan brändille
Vähittäiskaupan mainostajalle toteutettiin syksyllä 2019 mittaus, jossa analysoitiin mediaan tehtyjen investointien tuottoa (ROI) vuosina 2017-2019. Mittauksessa tarkasteltiin lyhyen aikavälin tuottoa ja otettiin huomioon mediainvestointien, tarjousten, jakelukanavan muutosten, pyhien, sään ja kilpailijoiden toimien vaikutukset.
Media - suurin myynnin ajuri
Tarkastellulla aikavälillä brändin arvo määritti 73 % -osuuden myymälämyynneistä ja tehdyt mediainvestoinnit selittivät 24% muiden tekijöiden vaikutusten jäädessä yhteensä kolmeen prosenttiin. Mediainvestointien tuomasta myynnistä tv-mainonta oli toiseksi suurin ajuri heti suoramainonnan jälkeen. Tv:n spottimainonta toi 18 % ja sponsorointi yhden prosentin aikavälin myynneistä.
Tv tuottaa korkean ROI:n
Kun tarkasteluun otetaan mukaan käytetyt investoinnit, huomataan, että erityisesti Discoveryn kanavilla mainostaminen on todella kustannustehokasta. ROI on 12,5 mikä tarkoittaa, että sijoitettu euro saadaan takaisin 12,5 kertaisena. Tv-mainonnan ROI ylipäätään on todella hyvällä tasolla tuottaen investoinnin takaisin 9,6 kertaisena.
Huomioitavaa on myös, että tv-kampanjoiden teho jatkuu vielä kampanjan jälkeen: kampanjaa seuraavalle viikolle siirtyy 30 % vaikutuksista. Lisäksi ylipanostamisen vaaraa ei ole vaan suuretkin panostukset kannattavat: suurella panostuksella saa suuren myynnin.
Olympialaisten sponsoroinnilla huipputuloksiin
Tarkastelujaksolle osui myös Pyeonchangin talviolympialaiset, joissa mainostajalla oli ohjelmasponsorina. Tällä ajanjaksolla saavutettiin huipputulokset: investoinnin tuotto oli peräti 14 kertainen! Olympiasponsorointi on myös käytännön esimerkki siitä kuinka suuret panostukset myös tuottavat merkittävästi enemmän.